Aby łatwiej i lepiej się uczyć, warto znać swój preferowany styl uczenia się. Przygotowując projekt, chciałyśmy poznać nie tylko swój styl, ale wszystkich uczniów w klasie. Wybrałyśmy test on-line ze względu na łatwość przeprowadzenia. Mimo że zawiera ponad 50 pytań, to od razu pojawiają się wyniki.
wzrokowców 14 osób – 54%
słuchowców 1 osoba – 4%
dotykowców 6 osób – 24%
kinestetyków 4 osoby – 16 %
Dodatkowe informacje z tego testu wskazują na półkulę mózgową .Okazało się, że większość osób biorących udział w teście ma bardziej rozwiniętą prawą półkulę mózgową, a pozostali lewą. Zdarzają się też tacy, którzy mają rozwinięte obie półkule na podobnym poziomie. Dominacja półkul w naszej klasie :
Prawa półkula mózgowa 12 osób- 48%
Lewa półkula mózgowa 8 osób- 32%
Obie pólkule na podobnym poziomie 5 osób – 20 %
Okazuje się, że nasza klasa nie jest przesiąknięta tylko i wyłącznie wiedzą teoretyczną. Są wśród nas również artyści o bardzo dużej wyobraźni. Z pewnością wiedza na temat własnego stylu uczenia się przyda nam się w dalszej edukacji.
Wzrokowcy
- szybko przyswajają informacje wizualne
- lubią porządek
- wolą czytać instrukcję
- robią plan i stosują się do niego
- informacje układają systematycznie
- lubią wykresy tabele i materiały drukowane takie jak książki i czasopisma
- mogą uczyć się, słuchając muzyki
- wygląd pomieszczenia inspirujący i kolorowy
- wygodne siedzenie
- wykresy, tabele, mapy myśli
- kontakt wzrokowy z rozmówcą
- mogą uczyć się, słuchając muzyki instrumentalnej
- patrzenie
- obserwowanie
- czytanie
- demonstracje
widok, przegląd, oko w oko, punkt widzenia, to jest jasne, naświetlać, wyraźny obraz, zauważyć
Słuchowcy
Uczniowie z dominującą lewą półkulą mózgową :- zwracają uwagę na to jak kto mówi
- są znakomitymi rozmówcami
- ćwiczą dużo razy by się potem nie pomylić
- w czasie uczenia się nie mogą słuchać muzyki (choć bardzo ją lubią)
- bywają duszą towarzyską
- nie cierpią ciszy
- są wrażliwi na dźwięki
- najlepiej relaksują się słuchając dźwięków przyrody
- muszą dobrze słyszeć rozmówcę
- kojarzą nowe informacje z rytmem, muzyką, rymem, rymowanką
- potrzebują opowiedzieć komuś o tym czego się nauczyli
- są spokojnymi i pogodnymi ludźmi, lubią muzykę
- nie cierpią ciszy, gdy ona nastąpi zaczynają pukać, stukać, nucić
- aktywne i uważne przysłuchiwanie się
- słuchanie siebie lub innych
- słuchanie nagrań
słyszalny, głośny, cichy, melodyjny, akcentować, dobry ton, przyjemny dla ucha, jest na tej samej fali
Dotykowcy
- po przez pisanie lepiej zapamiętują nowy materiał
- ucząc się używają rąk i palców
- uczą się na wygodnym fotelu lub kanapie
- słuchając ulubionej muzyki lepiej myślą i zapamiętują
- zwykle zapisują to co widzą i słyszą
- doskonale zapamiętują ciepłe emocje
- czytając powinni poczuć to co czują i przeżywają postacie
- uczą się wykonując rysunki i szkice
- wykorzystują wyobraźnie i intuicję
- wzruszają się na smutnych scenach filmu
- podczas czytania robią notatki kolorowymi pisakami
- uczą się rysując szkicując modelując lub rzeźbiąc i wykonując diagramy
- mapy z wieloma ilustracjami pomagają im w zapoznaniu się i nowym materiałem
- dotknięcie czegoś poprzez ręce palce i skórę
- coś związane z emocjami
czuję, mam wrażenie , mam poczucie, odczuwam
Kinestetycy
Uczniowie z dominującą lewą półkulą mózgową :
- uczą się ruszając
- robią się niespokojni gdy muszą przebywać jakiś czas w bezruchu
- lubią rozmawiać w czasie ćwiczeń lub pracy
- potrafią uczyć się przy muzyce jak i w ciszy
- znakomicie pomagają im gry edukacyjne odgrywanie ról i współzawodnictwo
- lubią pisać na tablicy lub na dużych planszach
- przed rozpoczęciem nauki powinni przejrzeć cały rozdział, wykresy i ilustracje
- gdy się uczą otoczenie powinno pozostać nie ruchome bo ich to rozprasza
- mogą pracować w ciszy jak i przy muzyce
- często zajmują się kilkoma projektami naraz
- zwykle nie dotrzymują ustalonego terminu
- aby lepiej się uczyć muszą utrzymywać swoje ciało w ruchu
- wykonywanie danej czynności
- zaangażowanie
- doświadczenia i eksperymenty
naładowany, czuję, płynę, mam przeczucie, czuje nacisk, nie pokój, to ma dobry smaczek, gorący temat, śliska sprawa, napięcie
Bibliografia
Pozycje zwarte
1. Małgorzata Taraszkiewicz i Colin Rose, Atlas efektywnego uczenia się. Wydanie pierwsze 2006
2. Gordon Dryden i Jeannette Vos, Rewolucja w uczeniu się. Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000
Źródła internetowe
Czechowska Katarzyna i Tarasiuk Karolina (14.02.2007) Dominacja półkul mózgowych [14 maja 2011r ] uczeniesie.wordpress.com
Marcin Kijak (2009) Mapy myśli a mózg człowieka. [21 maja 2011r ]
http://www.mapy-mysli.com/mapy_mysli_a_mozg.html
Marcin Kijak (20 luty 2011r) Jak działa mózg, gdy się uczysz ? [21 maja 2011r] http://www.szybkanaukablog.pl/jak-dziala-mozg-gdy-sie-uczysz/
Życzę łatwiejszej i efektywniejszej nauki,
zgodnej z preferowanym stylem uczenia się
Jagoda Pozorska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz