Style uczenia się


Aby łatwiej i lepiej się uczyć, warto znać swój preferowany styl uczenia się. Przygotowując projekt, chciałyśmy poznać nie tylko swój styl, ale wszystkich uczniów w klasie. Wybrałyśmy test on-line ze względu na łatwość przeprowadzenia. Mimo że zawiera ponad 50 pytań, to od razu pojawiają się wyniki. 


Przeprowadziłyśmy ten test 5 maja 2011 r. w klasie VI a na lekcji języka polskiego . W teście brało udział 25 osób. Na podstawie uzyskanych wyników ustaliłyśmy, że  wśród nas jest
wzrokowców 14 osób – 54%
słuchowców 1 osoba – 4%
dotykowców 6 osób – 24%
kinestetyków 4 osoby – 16 %
Dodatkowe informacje z tego testu wskazują na półkulę mózgową .Okazało się, że większość osób biorących udział w teście ma bardziej rozwiniętą prawą półkulę mózgową, a pozostali lewą. Zdarzają się też tacy, którzy mają rozwinięte obie półkule na podobnym poziomie. Dominacja półkul w naszej klasie :

Prawa półkula mózgowa 12 osób- 48%
Lewa półkula mózgowa 8 osób- 32%
Obie pólkule na podobnym poziomie 5 osób – 20 %

Okazuje się, że nasza klasa nie jest przesiąknięta tylko i wyłącznie wiedzą teoretyczną. Są wśród nas również artyści o bardzo dużej wyobraźni. Z pewnością wiedza na temat własnego stylu uczenia się przyda nam się w dalszej edukacji.


Wzrokowcy



Uczniowie z dominującą lewą półkulą mózgową :
  • szybko przyswajają informacje wizualne
  • lubią porządek
  • wolą czytać instrukcję
  • robią plan i stosują się do niego
  • informacje układają systematycznie
  • lubią wykresy tabele i materiały drukowane takie jak książki i czasopisma
  • mogą uczyć się, słuchając muzyki
Uczniowie z dominującą prawą półkulą mózgową :
  • wygląd pomieszczenia inspirujący i kolorowy
  • wygodne siedzenie
  • wykresy, tabele, mapy myśli
  • kontakt wzrokowy z rozmówcą
  • mogą uczyć się, słuchając muzyki instrumentalnej
Najchętniej uczą się poprzez :
  • patrzenie
  • obserwowanie
  • czytanie
  • demonstracje
Używają takich zwrotów i słów jak np.:
widok, przegląd, oko w oko, punkt widzenia, to jest jasne, naświetlać, wyraźny obraz, zauważyć


Słuchowcy



Uczniowie z dominującą lewą półkulą mózgową :
  • zwracają uwagę na to jak kto mówi
  • są znakomitymi rozmówcami
  • ćwiczą dużo razy by się potem nie pomylić
  • w czasie uczenia się nie mogą słuchać muzyki (choć bardzo ją lubią)
  • bywają duszą towarzyską
  • nie cierpią ciszy
Uczniowie z dominującą prawą półkulą mózgową :
  • są wrażliwi na dźwięki
  • najlepiej relaksują się słuchając dźwięków przyrody
  • muszą dobrze słyszeć rozmówcę
  • kojarzą nowe informacje z rytmem, muzyką, rymem, rymowanką
  • potrzebują opowiedzieć komuś o tym czego się nauczyli
  • są spokojnymi i pogodnymi ludźmi, lubią muzykę
  • nie cierpią ciszy, gdy ona nastąpi zaczynają pukać, stukać, nucić
Najchętniej uczą się poprzez :
  • aktywne i uważne przysłuchiwanie się
  • słuchanie siebie lub innych
  • słuchanie nagrań
Używają takich zwrotów i słów jak np. :
słyszalny, głośny, cichy, melodyjny, akcentować, dobry ton, przyjemny dla ucha, jest na tej samej fali




Dotykowcy



Uczniowie z dominującą lewą półkulą mózgową :
  • po przez pisanie lepiej zapamiętują nowy materiał
  • ucząc się używają rąk i palców
  • uczą się na wygodnym fotelu lub kanapie
  • słuchając ulubionej muzyki lepiej myślą i zapamiętują
  • zwykle zapisują to co widzą i słyszą
  • doskonale zapamiętują ciepłe emocje
  • czytając powinni poczuć to co czują i przeżywają postacie
Uczniowie z dominującą prawą półkulą mózgową :
  • uczą się wykonując rysunki i szkice
  • wykorzystują wyobraźnie i intuicję
  • wzruszają się na smutnych scenach filmu
  • podczas czytania robią notatki kolorowymi pisakami
  • uczą się rysując szkicując modelując lub rzeźbiąc i wykonując diagramy
  • mapy z wieloma ilustracjami pomagają im w zapoznaniu się i nowym materiałem
Najchętniej uczą się poprzez :
  • dotknięcie czegoś poprzez ręce palce i skórę
  • coś związane z emocjami
Używają takich zwrotów i słów jak np.:
czuję, mam wrażenie , mam poczucie, odczuwam


Kinestetycy




Uczniowie z dominującą lewą półkulą mózgową :
  • uczą się ruszając
  • robią się niespokojni gdy muszą przebywać jakiś czas w bezruchu
  • lubią rozmawiać w czasie ćwiczeń lub pracy
  • potrafią uczyć się przy muzyce jak i w ciszy
  • znakomicie pomagają im gry edukacyjne odgrywanie ról i współzawodnictwo
  • lubią pisać na tablicy lub na dużych planszach
Uczniowie z dominującą prawą półkulą mózgową :

  • przed rozpoczęciem nauki powinni przejrzeć cały rozdział, wykresy i ilustracje
  • gdy się uczą otoczenie powinno pozostać nie ruchome bo ich to rozprasza
  • mogą pracować w ciszy jak i przy muzyce
  • często zajmują się kilkoma projektami naraz
  • zwykle nie dotrzymują ustalonego terminu
  • aby lepiej się uczyć muszą utrzymywać swoje ciało w ruchu
Najchętniej uczy się poprzez :
  • wykonywanie danej czynności
  • zaangażowanie
  • doświadczenia i eksperymenty
Używają takich zwrotów i słów jak np. :
naładowany, czuję, płynę, mam przeczucie, czuje nacisk, nie pokój, to ma dobry smaczek, gorący temat, śliska sprawa, napięcie




Bibliografia


Pozycje zwarte 
1. Małgorzata Taraszkiewicz i Colin Rose, Atlas efektywnego uczenia się. Wydanie pierwsze 2006
2. Gordon Dryden i Jeannette Vos, Rewolucja w uczeniu się. Wydawnictwo Moderski i S-ka, Poznań 2000


Źródła internetowe


Czechowska Katarzyna i Tarasiuk Karolina (14.02.2007) Dominacja półkul mózgowych [14 maja 2011r ] uczeniesie.wordpress.com

Marcin Kijak (2009) Mapy myśli a mózg człowieka. [21 maja 2011r ]
http://www.mapy-mysli.com/mapy_mysli_a_mozg.html

Marcin Kijak (20 luty 2011r) Jak działa mózg, gdy się uczysz ? [21 maja 2011r] http://www.szybkanaukablog.pl/jak-dziala-mozg-gdy-sie-uczysz/

                                 Życzę łatwiejszej i efektywniejszej nauki,
                                 zgodnej z preferowanym stylem uczenia się
                                                                                                                   
                                                                       Jagoda Pozorska
                     

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz