Mapy myśli



I Efektywne notatki
Czy można uczynić notatki bardziej efektywnymi? Można! Trzeba tylko zadbać, aby były przejrzyste. Wtedy szybciej można przeczytać i zrozumieć notatki, które mają wyraźne akapity rozdzielające osobne zagadnienia, podkreślone główne pojęcia, użyte kolory i załączone rysunki pozwalające lepiej zrozumieć dane zagadnienia.
Tradycyjne notatki mimo wszystko mają swoje wady. Często tracimy czas i energię na zapisywanie wielu zbytecznych słów. Notatki zabierają dużo czasu w przeglądaniu. Nie są na nich uwidocznione powiązania pomiędzy pojęciami, a brak kolorów i innych wizualnych cech nie pomaga w ich zapamiętaniu.
Lepiej zrobić notatkę graficzną!

II Czym są mapy myśli?
Mapy myśli są popularną, spokrewnioną z mapami pojęć, techniką, odzwierciedlającą działanie mózgu,  opracowaną przez Tony'ego Buzana jako sposób robienia notatek przy użyciu słów- kluczy, obrazów i linii. Tworzy się je szybciej niż tradycyjne notatki, łatwiej przegląda i zapamiętuje. Mapa myśli składa się z centralnego wyrazu- pojęcia. Wokół centralnego wyrazu narysowanych jest od kilku do kilkunastu głównych pojęć, które odnoszą się do środkowego pojęcia. Następne podgałęzie  mają znowu od kilku do kilkunastu pojęć odnoszących się do sąsiadujących słów. Można je łączyć w gałęzie, grupy i obszary.

III Jak działa mapa myśli?
Mapa myśli działa jak mózg na bazie skojarzeń. Gdy usłyszymy dowolne słowo np. natura nasz mózg podrzuca nam związane z nim pojęcia. Jej fundamentem jest wykorzystywanie słów kluczowych, które mają za zadanie wywołać natychmiastowe skojarzenie z treścią, którą chcemy zapamiętać.

IV Słowo - klucz
Nasz system myślenia opiera się na skojarzeniach, które wywołują słowa, symbole i obrazy np. słowo dom kojarzy nam się z rodziną, zabawą, zwierzęciem, budynkiem, więc gdy notujemy sposobem map myśli, oszczędzamy od 50% do 90% czasu (wykazały to badania naukowe).

V Mapa myśli - notowanie
Zwykłe notowanie zabiera nam bardzo dużo czasu, a gdy zapisujemy teorią map myśli notowanie jest szybsze, ponieważ nie zapisujemy wszystkiego, co czytaliśmy, usłyszeliśmy. Spośród wszystkich przekazywanych nam informacji notujemy tylko to, co jest dla nas ważne, istotne i potrzebne, pomijając całą resztę (nawet znaczną część) informacji. Dzieje się tak dlatego, że mapy myśli to sposób notowania skrótowy, ale efektywny.

Jak sporządzać mapy myśli?

I Mapa myśli – planowanie
Mapa myśli  może być także potrzebna do rozplanowania dnia, tygodnia czy miesiąca: Najpierw na środku kartki piszemy symbol dnia. Następnie dookoła niego dodajemy zadania do realizacji. Kolejne chmurki to czas trwania oraz cele. 

II Jak narysować mapę myśli?
Mapę myśli rysujemy na kartce poziomo ułożonej do nas, na jej środku piszemy temat. Do centrum mapy dodajemy gałęzie, strzałki, chmurki itp. rozchodzące się we wszystkie strony, na gałęziach piszemy słowa. Najlepiej użyć trzech-czterech kolorów oraz używać drukowanych liter. Liniami łączymy powiązane ze sobą elementy mapy.

III Zasady sporządzania map myśli
1. Mapę myśli robimy na kartce formatu A4, najlepiej czystej, bez kratek i linii; kartkę układamy     
    poziomo.
2. Temat notatki piszemy na środku kartki.
3. Posuwamy się od środka, na środku kartki są rzeczy najważniejsze.
4. Używamy słów-kluczy, stosujemy pojedyncze wyrazy, a nie całe zdania.
5. Piszemy wyraźnie drukowanymi literami.
6. Najpierw piszemy, potem podkreślamy to, co napisaliśmy.
7. Używamy kolorów, rysunków i symboli.
8. Piszemy estetycznie, dobrze się przy tym bawimy.
9. Dajemy naszym myślom płynąć swobodnie.
9. Piszemy w ciszy, potrzebna koncentracja.
Do czego mapy myśli są przydatne?

I Mapy myśli na prezentacje i wystąpienia publiczne
Mapy myśli są przydatne na wystąpienia publiczne. Niektórzy uczniowie na wystąpieniu publicznym czytają prosto z kartki, co jest nudne, ale jeśli mamy mapę myśli, jest wszystko zrozumiałe i lepiej się przechodzi z jednego punktu do drugiego.

II Przejrzystość materiałów
Mapy myśli są bardzo przejrzyste, a jeśli użyjemy rysunków, symboli czy kolorów, to jeszcze bardziej; dzięki temu lepiej zapamiętamy treść i szybko znajdziemy potrzebne informacje. Gdy już nauczymy się posługiwać mapą myśli, to zobaczymy wielkie rezultaty - nawet 10 kartek  A4 można zastąpić jedną, dzięki teorii map myśli.

III Mapy myśli jako notatki z informacji zebranych w ciągu dnia
Mapę myśli możemy stosować także jako notatki zebrane w ciągu dnia np. poznałam fantastyczną koleżankę w parku. Zamiast pisać cały tekst, tworzymy mapę myśli i chowamy, dzięki temu zawsze możemy sobie przypomnieć cały dzień.  


Bibliografia

E-book

Kijak Marcin, „Kurs tworzenia map myśli.”. Złote Myśli, Gliwice 2009.

Źródła internetowe

Szafranowska Katarzyna (2006 – 2010), Czym dokładnie są Mapy Myśli?, http://mapologia.synergia.org.pl/

Kijak Marcin (2009), Jak tworzyć Mapy Myśli?,                                                              http://www.mapy-mysli.com/mapy_mysli_tworzenie.html

Kijak Marcin (2011), Jak-Tworzyc-Mapy-Mysli.mp4,                                                            http://www.youtube.com/watch?v=3RPR7hwQwZw&feature=related

terazedukacja (2009), Mapy myśli w 10 krokach,                                                              http://www.youtube.com/watch?v=8BgkWIEeX-M&feature=related

Bartek (2009), Notuj jak Leonardo Da Vinci!,                                                                          http://bartekpopiel.pl/2009-04-08/szybka-nauka/notuj-jak-leonardo-da-vinci/

Dunowski Kamil (2010), NOTOWANIE, http://fitnessmozgu.pl/notowanie

                                                                                                            

Natalia Świtek i Natalia Kupidura

Poniżej prezentujemy mapy myśli i notatki graficzne wykonane na lekcjach języka polskiego przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 6 w Inowrocławiu.

































3 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. z całym szacunkiem dla Twórców tych prac (prace są na prawdę piękne i widać dużą ilość pracy włożoną w każdą z nich!) ale nie mieszajmy pojęć - żadna z nich nie zachowuje zasad map myśli podanych przez twórcę metody Tonego Buzana...

      Usuń
    2. Żadna to może zbyt dużo powiedziane. Powiedzmy, że to są próby uczniów szkoły podstawowej. Na lekcjach używamy terminu notatka graficzna.

      Usuń