Jak uczą się uczniowie Szkoły Podstawowej nr 6 w Inowrocławiu?
na podstawie badań ankietowych
19 maja 2011 r. w Szkole Podstawowej nr 6 w Inowrocławiu przeprowadzono badanie ankietowe wśród uczniów klas VI, pozwalające na uzyskanie informacji na temat sposobów uczenia się.
Ankietą objętych zostało dziewięćdziesięcioro uczniów klas VI, w tym pięćdziesięciu chłopców i czterdzieści jeden dziewczynek. Kwestionariusz zawierał osiem pytań zamkniętych i jedno pytanie otwarte.
Poniżej przedstawione zostaną wyniki najważniejszych i najciekawszych pytań.
1. Co cię motywuje do nauki?
Klasa VI a
W klasie VI a najbardziej motywuje uczniów do nauki dobra ocena. W mniejszym stopniu zachęca do nauki nagroda od rodziców oraz satysfakcja z dobrej pracy. Żadnego ucznia nie motywuje uznanie w oczach rodziny.
Klasa VI b
W klasie VI b najbardziej motywuje uczniów do nauki dobra ocena, a następnie pochwała nauczyciela. W najmniejszym stopniu zachęca do nauki satysfakcja z dobrej pracy oraz uznanie w oczach rodziny.
Klasa VI c
W tej grupie uczniów – 14 dzieci odpowiedziało, że najbardziej motywuje ich do nauki dobra ocena, a dziewięcioro z uczniów zaznaczyło, że zachęca do nauki nagroda od rodziców. Odpowiedź ‘’ uznanie w oczach rodziny ‘’ stanowi najmniejszy odsetek motywacji.
Klasa VI d
W klasie VI d jedenaście osób odpowiedziało, iż do nauki najbardziej zachęca je dobra ocena, a w mniejszym stopniu nagroda od rodziców. Najmniej motywuje do nauki uznanie w oczach rodziny. Tylko 3 osoby odczuwają satysfakcję z dobrze wykonanej pracy.
Podsumowanie
Spośród wszystkich ankietowanych uczniów czterech klas szóstych aż 54 osoby, co stanowi 60% ogółu badanych, najbardziej motywuje do nauki dobra ocena. W klasach VI a i VI c tyle samo dzieci zachęca do nauki satysfakcja z dobrze wykonanej pracy. To świadczy o tym, że jakość pracy ma znaczenie i bardzo dobrze wróży na przyszłość, Do pochwał nauczycieli największą wagę przywiązuje kl. VI b. Warto zwrócić uwagę, że dla naszych uczniów samo uznanie w oczach rodziny nie ma znaczenia, ale już jakaś nagroda od nich – tak, dla nagrody warto się pouczyć…
2. Jak najlepiej zapamiętujesz swoją wiedzę?
Podsumowanie
W klasach VI b i VI d dominują dwa sposoby nauki – wkuwanie na pamięć i robienie notatek (44% badanych). Bardziej zróżnicowane sposoby stosują uczniowie kl. VI c, a najbardziej różnicują się uczniowie kl. VI a. Prawie połowa uczniów kl. VI a potrafi sporządzać i wykorzystywać mapy myśli. W kl. VI c połowa korzysta z graficznych notatek podczas uczenia się.
3. Jak przygotowujesz się do ustnych wypowiedzi, prezentacji itp.?
Klasa VI a
Podsumowanie
Badanie wykazało, że do ustnych wypowiedzi, prezentacji najwięcej dzieci przygotowuje się poprzez mówienie przed swoim pierwszym słuchaczem, co stanowi 45% ( 41 dzieci) ogółu osób biorących udział w ankiecie. Bardziej rozbudowane sposoby uczenia się tej umiejętności stosują uczniowie klas VI a i VI c.
4. Czy poznałeś własny styl
uczenia się?
uczenia się?
Wszystkie klasy VI
Podsumowanie
Z powyższego wykresu wynika, że 65 osób (72% ankietowanych) odpowiedziało, iż zna swój styl uczenia się, 14 osób (16%) nie poznało dotychczas swojego stylu uczenia się, ale chciałoby, a 11 osób (12%) w ogóle nie słyszało o żadnym stylu uczenia się.
Style uczenia się
Klasa VI a
W klasie VI a przeprowadzono test rozpoznawania własnego preferowanego stylu uczenia się. Ponad połowa uczniów to wzrokowcy. Dotykowców i kinestetyków jest tyle samo – po 4 osoby. Tylko dwoje są słuchowcami.
Klasa VI b
W tej klasie uczniowie sami określali dominujące zmysły - ośmioro uczniów zaliczyło się do wzrokowców. Na drugim miejscu znajdują się słuchowcy, których jest trzech. Jedna osoba jest dotykowcem. Nie ma tu żadnych kinestetyków.
Klasa VI c
W klasie VI c przeprowadzono test rozpoznawania własnego preferowanego stylu uczenia się. W tej klasie znajduje się jedenastu wzrokowców, sześciu kinestetyków. Dwóch uczniów jest słuchowcami, a jedna osoba – dotykowcem.
Klasa VI d
Podsumowanie
Prawie połowa uczniów w przeprowadzonej ankiecie uznaje, że są wzrokowcami. Okazuje się, że połowa uczniów wcale nie musi czegoś widzieć, aby się uczyć.
Adrianna Los
Adrianna Los
Bardzo przydatne informacje.
OdpowiedzUsuń