Półkula lewa - logiczna | Półkula prawa- artystyczna |
logika | rytm |
liczby | przestrzeń |
słowa | wyobraźnia |
organizacja, plan,uszeregowanie | dźwięki |
linearność (pisanie linijkami) | kolory |
analiza | synteza |
szczegóły | obraz całości |
Jak działa pamięć?
Nasza wiedza opiera się na tym, co zapamiętaliśmy do tej pory i jakie wnioski z tego wyciągamy. Pamięć jest konieczna do tego, aby móc funkcjonować w świecie. Umiejętność ta może się przyczynić do odniesienia sukcesu w wybranej przez nas dziedzinie. Już na etapie szkolnym mogą pojawiać się pierwsze problemy, niepowodzenia wynikające z braku wiedzy, w jaki sposób korzystać z własnej pamięci. Jeśli nauczymy się odpowiednio „zarządzać" naszą pamięcią, łatwiej będzie nam radzić sobie z tymi trudnościami. Poradzić sobie z nimi może każdy zdrowy człowiek, o ile będzie wiedział, jak to zrobić.
Mnemotechnika – co to takiego?
Mnemotechnika- nazwa pochodzi od dwóch greckich słów mneme – pamięć oraz technikos - wykonany zgodnie ze sztuką, techniką; techne - sztuka. Mnemotechnika to zespół technik, którymi posługuje się mnemonista, czyli człowiek wykazujący zadziwiająco wysoki poziom pamięci. Mnemonistą może zostać każdy przeciętny człowiek, który wyćwiczy w sobie zdolność posługiwania się tymi wspaniałymi technikami. Za twórcę mnemotechniki uważa się Symonidesa z Keos.
Aktywne powtórki
Ważne incydenty z życia pamiętamy dobrze, bo często sobie je przypominamy, nawet nieświadomie, choćby we śnie.
Najdłuższe ślady pamięciowe zostawiają pytania, na które sami staraliśmy się znaleźć odpowiedź. Na przykład: jeśli zadam sobie pytanie: „Czym są mapy myśli?'' i spróbuję przypomnieć odpowiedź na to pytanie, wtedy skutecznie utrwalę sobie odpowiedź na to pytanie. Dużo skuteczniej, niż gdybym zamiast pytania ujrzała po prostu gotową odpowiedź.
Powtórki są niezbędne! Bo … Nic nie pamiętamy „raz na całe życie''.
Jak sobie radzić z zapamiętywaniem? Przedstawię kilka prostych technik
Zapamiętywanie długich liczb
Numery telefonów, adresy, kody, daty, itd.- czy nie wspaniale byłoby móc to wszystko pamiętać. Trzeba tylko wymyślić zapadające w pamięci skojarzenia pomiędzy liczbami a czymś, co łatwiej zapamiętujemy niż liczby.
Mam zapamiętać nr kodu pocztowego: 13-579. Czy będę mieć problemy z zapamiętaniem tego numeru? Pewnie nie, jeśli tylko skojarzę: 1, a każda następna cyfra jest o 2 większa.
Mam zapamiętać numer telefonu: 3576543. Jeśli tylko skojarzę 3, to pierwsze trzy cyfry, z których każda następna jest o 2 większa. Natomiast następne cyfry telefonu są o 1 mniejsze od poprzedniej.
Często jednak mamy do zapamiętania całkiem inne informacje: skomplikowane relacje, historie, itp. Wtedy należy szukać skojarzenia pomiędzy informacjami już pamiętanymi, a informacją do zapamiętania. Skojarzenia to jedyny sposób, w jaki mózg zapamiętuje nowe informacje.
Przykłady
Kiedy urodził się mój brat? 27 maja 2003 roku
Mój brat urodził się 1 dzień po Dniu Matki. Dzień Matki przypada 26 maja, wszyscy to wiemy.
Natomiast różnica wieku między mną a moim bratem jest 5 lat. Ja urodziłam się w 1998 roku, czyli mój brat w 2003 roku.
Warto więc poświęcić chwilę na poszukanie w swoim umyśle własnych skojarzeń, jeśli musimy zapamiętać ważne liczby. Sukces gwarantowany!
Łańcuchowa metoda skojarzeń
W tej metodzie kojarzy się ze sobą kolejne pozycje, zwykle używając wymyślonej, zabawnej historii. Jeśli np. mam zapamiętać jakiś ciąg elementów, szczególnie w odpowiedniej kolejności, to właśnie ta metoda jest odpowiednia.
Przykład
Mam zapamiętać następującą listę zakupów: chleb, masło, sałata, ser, ketchup.
Jak szybko zapamiętać tę listę? Jaką będę mieć pewność, że wszystko sobie przypomnę? Aby wymyślić dobre skojarzenia, potrzebna jest wyobraźnia. Moja podpowiada mi taką historyjkę:
Wchodzę do sklepu. Najpierw rzuca mi się w oczy dostawa świeżego chleba. Aby sobie zrobić pyszną kanapkę, chleb muszę posmarować masłem. Obok masła leży ser. Lodówka z masłem i serem stoi w pobliżu sałaty, która będzie również potrzebna do mojej kanapki. Przy regale z warzywami stoi ketchup, który wspaniale upiększy kanapkę.
Ta historia była „głupia", ale zapadająca łatwo (i na długo) w pamięci.
Jeśli tylko będę w stanie przypomnieć sobie tę historię, przypomnę również wszystkie pozycje, które były do zapamiętania! Lepiej wymyślić głupią historyjkę i dzięki niej skojarzyć lepiej to, co mam zapamiętać, niż próbować bezmyślnie- tradycyjnie powtarzać informacje, które mam zapamiętać.
Jak zapamiętać okresy w dziejach Ziemi?
Ciotka Tekla Kałużyńska Jest Trochę Podenerwowana Kiedy Dzieci
Stoją Obok Konfitur Porzeczkowych
Czwartorzęd Trzeciorzęd Kreda Jura Trias Parm Karbon Dewon Sylur
Ordowik Kambr Prekambr
Techniki pamięciowe w nauce ortografii
Znajomość technik pamięciowych umożliwi opanowanie poprawnej pisowni najtrudniejszych słów w języku polskim, i to bez „wkuwania".
Przykłady
Chcąc przyswoić sobie pisownię konkretnego wyrazu, trzeba stworzyć z wyrazu obraz trójwymiarowy w jakimś kolorze. Umieścić go w ramce lub innym specjalnie wybranym miejscu. Przeliterować wyraz w myślach; od pierwszej do ostatniej litery, a potem od końca do początku. Stworzyć stałe odpowiedniki (zmienniki) obrazowe dla liter będących najczęściej
przyczyną kłopotów z ortografią i nauczyć się ich dla przykładu, zmiennikami obrazowymi mogą być:
· u- ul
· ż- żaba
· h- hamak
Te połączenia należy „wykuć'' na blachę! Potem uruchomić swoją
wyobraźnię i bawić się siłą skojarzeń.
Przykładowo, chcemy zapamiętać poprawną pisownię słowa „struś”.
Uruchamiamy swoją wyobraźnię i szukamy w niej obrazu, który łączy „strusia” z zakładką dla „u”, czyli z ulem. Dlatego, kiedy następnym razem będziemy musieli napisać słowo „struś”, zadajemy sobie pytanie, czy łączył się on w jednym obrazie z ulem? Jeżeli piszemy dowolny wyraz i w naszej pamięci to słowo nie łączy się z ulem, piszemy „ó”. Tak samo radzimy sobie z literami ż - rz. Podobnie postępujemy rozważając, czy napisać „h” (obrazy z hamakiem), czy „ch” (obrazy bez hamaka).
Bibliografia:
Szula Barbara (2009), Piękny umysł
http://piekny-umysł.pl/2009/ 09/mnemotechniki/ [15 kwietnia 2011]
Caliński Dawid (2008), Szybka i efektywna nauka, teoria i praktyczne metody
http://szybkanauka.net/ efektywna-nauka [20 kwietnia 2011]
Bubrowiecki Andrzej (2010), Techniki pamięciowe w nauce ortografii
http://www.e-sukces.com.pl/ 2011/03techniki-pamieciowe-w- nauce-ortografii
[28 kwietnia 2011]
Ukleja Barbara (2010), Jak działa pamięć
http://www.uczdziecko.pl/ mlodszy-uczen/artykuly/ artykul/zobacz/jak-dziala- pamiec-1.html
[2 maja 2011]
Bibliografia:
Szula Barbara (2009), Piękny umysł
http://piekny-umysł.pl/2009/
Caliński Dawid (2008), Szybka i efektywna nauka, teoria i praktyczne metody
http://szybkanauka.net/
Bubrowiecki Andrzej (2010), Techniki pamięciowe w nauce ortografii
http://www.e-sukces.com.pl/
[28 kwietnia 2011]
Ukleja Barbara (2010), Jak działa pamięć
http://www.uczdziecko.pl/
[2 maja 2011]
Natalia Świtek
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz