Umysł. Pamięć

Mózg ma dwie półkule. Każda z nich pełni różne funkcje.



Półkula lewa - logicznaPółkula prawa- artystyczna
logika
rytm
liczby
przestrzeń
słowa
wyobraźnia
organizacja, plan,uszeregowanie
dźwięki
linearność (pisanie linijkami)
kolory
analiza
synteza
szczegóły
obraz całości




Jak działa pamięć?

Nasza wiedza opiera się na tym, co zapamiętaliśmy do tej pory i jakie wnioski z tego wyciągamy. Pamięć jest konieczna do tego, aby móc funkcjonować w świecie. Umiejętność ta może się przyczynić do odniesienia sukcesu w wybranej przez nas dziedzinie. Już na etapie szkolnym mogą pojawiać się pierwsze problemy, niepowodzenia wynikające z braku wiedzy, w jaki sposób korzystać z własnej pamięci. Jeśli nauczymy się odpowiednio „zarządzać" naszą pamięcią, łatwiej będzie nam radzić sobie z tymi trudnościami. Poradzić sobie z nimi może każdy zdrowy człowiek, o ile będzie wiedział, jak to zrobić.



Mnemotechnika – co to takiego?

Mnemotechnika- nazwa pochodzi od dwóch greckich słów mneme – pamięć oraz technikos - wykonany zgodnie ze sztuką, techniką; techne - sztuka. Mnemotechnika to zespół technik, którymi posługuje się mnemonista, czyli człowiek wykazujący zadziwiająco wysoki poziom pamięci. Mnemonistą może zostać każdy przeciętny człowiek, który wyćwiczy w sobie zdolność posługiwania się tymi wspaniałymi technikami. Za twórcę mnemotechniki uważa się  Symonidesa z Keos.

Aktywne powtórki

Ważne incydenty z życia pamiętamy dobrze, bo często sobie je przypominamy, nawet nieświadomie, choćby we śnie.
Najdłuższe ślady pamięciowe zostawiają pytania, na które sami staraliśmy się znaleźć odpowiedź. Na przykład: jeśli zadam sobie pytanie: „Czym są mapy myśli?'' i spróbuję przypomnieć odpowiedź na to pytanie, wtedy skutecznie utrwalę sobie odpowiedź na to pytanie. Dużo skuteczniej, niż gdybym zamiast pytania ujrzała po prostu gotową odpowiedź.
Powtórki są niezbędne! Bo … Nic nie pamiętamy „raz na całe życie''.

Jak sobie radzić z zapamiętywaniem? Przedstawię kilka prostych technik

Zapamiętywanie długich liczb

Numery telefonów, adresy, kody, daty, itd.- czy nie wspaniale byłoby móc to wszystko pamiętać. Trzeba tylko wymyślić zapadające w pamięci skojarzenia pomiędzy liczbami a czymś, co łatwiej zapamiętujemy niż liczby.
Mam zapamiętać nr kodu pocztowego: 13-579. Czy będę mieć problemy z zapamiętaniem tego numeru? Pewnie nie, jeśli tylko skojarzę: 1, a każda następna cyfra jest o 2 większa.
Mam zapamiętać numer telefonu: 3576543. Jeśli tylko skojarzę 3, to pierwsze trzy cyfry, z których  każda następna jest o 2 większa. Natomiast następne cyfry telefonu są o 1 mniejsze od poprzedniej.

Często jednak mamy do zapamiętania całkiem inne informacje: skomplikowane relacje, historie, itp. Wtedy należy szukać skojarzenia pomiędzy informacjami już pamiętanymi, a informacją do zapamiętania. Skojarzenia to jedyny sposób, w jaki mózg zapamiętuje nowe informacje.

Przykłady
Kiedy urodził się mój brat? 27 maja 2003 roku
Mój brat urodził się 1 dzień po Dniu Matki. Dzień Matki przypada 26 maja, wszyscy to wiemy.
Natomiast różnica wieku między mną a moim bratem jest 5 lat. Ja urodziłam się w 1998 roku, czyli mój brat w 2003 roku.
Warto więc poświęcić chwilę na poszukanie w swoim umyśle własnych skojarzeń, jeśli musimy zapamiętać ważne liczby. Sukces gwarantowany!

Łańcuchowa metoda skojarzeń

W tej metodzie kojarzy się ze sobą kolejne pozycje, zwykle używając wymyślonej, zabawnej historii. Jeśli np. mam zapamiętać jakiś ciąg elementów, szczególnie w odpowiedniej kolejności, to właśnie ta metoda jest odpowiednia.

Przykład
Mam zapamiętać następującą listę zakupów: chleb, masło, sałata, ser, ketchup.
Jak szybko zapamiętać tę listę? Jaką będę mieć pewność, że wszystko sobie przypomnę? Aby wymyślić dobre skojarzenia, potrzebna jest wyobraźnia. Moja podpowiada mi taką historyjkę:
Wchodzę do sklepu. Najpierw rzuca mi się w oczy dostawa świeżego chleba. Aby sobie zrobić pyszną kanapkę, chleb muszę posmarować masłem. Obok masła leży ser. Lodówka z masłem i serem stoi  w pobliżu sałaty, która będzie również potrzebna do mojej kanapki. Przy regale z warzywami stoi ketchup, który wspaniale upiększy kanapkę.

Ta historia była „głupia", ale zapadająca łatwo (i na długo) w pamięci.
Jeśli tylko będę w stanie przypomnieć sobie tę historię, przypomnę również wszystkie pozycje, które były do zapamiętania! Lepiej wymyślić głupią historyjkę i dzięki niej skojarzyć lepiej to, co mam zapamiętać, niż próbować bezmyślnie- tradycyjnie powtarzać informacje, które mam zapamiętać.

Jak zapamiętać okresy w dziejach Ziemi?

Ciotka Tekla Kałużyńska Jest Trochę Podenerwowana Kiedy Dzieci
Stoją Obok Konfitur Porzeczkowych

Czwartorzęd Trzeciorzęd Kreda Jura Trias Parm Karbon Dewon Sylur
Ordowik Kambr Prekambr

Techniki pamięciowe w nauce ortografii

Znajomość technik pamięciowych umożliwi opanowanie poprawnej pisowni najtrudniejszych słów w języku polskim, i to bez „wkuwania".

Przykłady
Chcąc przyswoić sobie pisownię konkretnego wyrazu, trzeba stworzyć z wyrazu obraz trójwymiarowy w jakimś kolorze. Umieścić go w ramce lub innym specjalnie wybranym miejscu. Przeliterować wyraz w myślach; od pierwszej do ostatniej litery, a potem od końca do początku. Stworzyć stałe odpowiedniki (zmienniki) obrazowe dla liter będących najczęściej
przyczyną kłopotów z ortografią i nauczyć się ich dla przykładu, zmiennikami obrazowymi mogą być:
·                     u- ul
·                     ż- żaba
·                     h- hamak

Te połączenia należy „wykuć'' na blachę! Potem uruchomić swoją
wyobraźnię i bawić się siłą skojarzeń.

Przykładowo, chcemy zapamiętać poprawną pisownię słowa „struś”.
Uruchamiamy swoją wyobraźnię i szukamy w niej obrazu, który łączy „strusia” z zakładką dla „u”, czyli z ulem. Dlatego, kiedy następnym razem będziemy musieli napisać słowo „struś”, zadajemy sobie pytanie, czy łączył się on w jednym obrazie z ulem? Jeżeli piszemy dowolny wyraz i w naszej pamięci to słowo nie łączy się z ulem, piszemy „ó”. Tak samo radzimy sobie z literami  ż - rz. Podobnie postępujemy rozważając, czy napisać „h” (obrazy z hamakiem), czy „ch” (obrazy bez hamaka).

Bibliografia:

Szula Barbara (2009),  Piękny umysł
http://piekny-umysł.pl/2009/09/mnemotechniki/ [15 kwietnia 2011]

Caliński Dawid (2008), Szybka i efektywna nauka, teoria i praktyczne metody
http://szybkanauka.net/efektywna-nauka [20 kwietnia 2011]

Bubrowiecki Andrzej (2010), Techniki pamięciowe w nauce ortografii
http://www.e-sukces.com.pl/2011/03techniki-pamieciowe-w-nauce-ortografii
[28 kwietnia 2011]

Ukleja Barbara (2010), Jak działa pamięć
http://www.uczdziecko.pl/mlodszy-uczen/artykuly/artykul/zobacz/jak-dziala-pamiec-1.html
[2 maja 2011]


                                                                                                                          Natalia Świtek






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz