Czytanie

Jak ćwiczyć szybkie czytanie?
I Jak czytać 3 razy szybciej?

Po pierwsze…
Ważny jest ruch oczu, przy czytaniu należy używać wskaźnika. Przesuwamy nim po kartce od drugiego do przedostatniego wyrazu. Nie jest konieczne, aby przesuwać nim od początku do końca, ponieważ nasze pole widzenia i tak obejmie te wyrazy. Ruch musi być płynny.

Po drugie…
Pole widzenia…Każdy może sprawdzić swoje pole widzenia w następującym ćwiczeniu : Wystawić przed sobą dłonie z wysuniętymi ku górze kciukami. Powoli rozsuwać ręce na boki, wpatrując się jednak cały czas w punkt złączenia dłoni. Dopóki widzimy obie dłonie, to jest nasze pole widzenia. Dzięki polu widzenia możemy objąć wzrokiem nawet całą stronę tekstu.

Po trzecie…
Koncentracja. Jesteśmy przyzwyczajeni do dialogu wewnętrznego. Chodzi o to, że czytamy w myślach. Skończmy z tym! Zacznijmy korzystać z widzenia peryferyjnego. Skupmy się na epicentrum uwagi. Znajduje się ono z tyłu głowy. Dzięki temu widzimy i rozumiemy dany tekst, ale nie powtarzamy go w myślach. Wtedy czytamy szybciej i szybciej…coraz szybciej…

Po czwarte…
Grupy znaczeniowe. Nie ma sensu skupiać się na pojedynczych wyrazach, ponieważ dzięki naszemu polu widzenia możemy objąć wzrokiem większą partię materiału. Wyrazy zestawione ze sobą dopiero dają nam jakieś znaczenie, wtedy dopiero coś rozumiemy.

Po piąte…
Należy przeskanować co to znaczy? Proszę wyjaśnić! tekst, zwracając uwagę na szczegóły takie jak : liczby, daty, nazwiska, imiona. Następnie trzeba czytać tekst z uwzględnieniem wszystkich jakich? punktów.

II Jak pozbyć się problemów, które przeszkadzają w szybkim czytaniu?

Koncentracja

Przed czytaniem ważne jest, aby się skoncentrować. Pomoże nam to później lepiej rozumieć czytany tekst. Nie będziemy się rozpraszać, tylko skupiać swoją uwagę na grupach wyrazów. Za każdym razem, gdy ktoś lub coś oderwie nas od czytania, musimy przypomnieć sobie, co czytaliśmy Taki mechanizm prowadzi do regresji oraz zabiera dużo czasu. Powinniśmy zadbać o to, aby nic nas nie rozpraszało. Usuńmy z zasięgu wzroku wszystkie elementy, które nas dekoncentrują, wyłączmy muzykę lub włączmy cicho taką, która wzmaga koncentrację, wyłączmy telefon oraz poprośmy rodzinę, aby nam nie przeszkadzała.


Fonetyzacja

Jednym z bardzo popularnych problemów jest fonetyzacja. Jest to ciche powtarzanie przeczytanych słów. Warto się tego pozbyć! Jest kilka metod, które pomagają zwalczać takie powtarzanie. Oto one:

Przełamanie “baterii fonetycznej”
Jeśli przestaniemy kojarzyć znaczenie słowa z jego brzmieniem, a będziemy postrzegać je tylko wzrokiem, to szybkość czytania znacznie wzrośnie.

Metody mechaniczne
Pośród mechanicznych metod wstrzymania fonetyzacji najprostszym sposobem jest przyciśnięcie końca języka do zębów lub przytrzymanie go zębami na cały czas lektury.
Innym sposobem jest zaciśnięcie w zębach ołówka. Nie można go jednak dotykać wargami i językiem.
Można też szczelnie zacisnąć wargi, uniemożliwiając poruszanie nimi podczas czytania lub odwrotnie – szerokie otwarcie ust przy równoczesnym zachowaniu biernego położenia języka.

Zakłócenia mowy i słuchu
Zakłócenie mowy i słuchu tłumiące fonetyzację, to na przykład wymawianie w trakcie czytania liter alfabetu, liczenie od jednego do dziesięciu, gwizdanie, wymawianie sylab (np. la, la, la), czy też recytowanie wyuczonych na pamięć wierszy. Początkowo pogorszy się rozumienie tekstu, zmaleje jego zapamiętywanie, zmniejszy się też szybkość czytania, jednakże po wypracowaniu nawyku “wzrokowego” czytania, czyli po stłumieniu fonetyzacji, parametry te poprawią się i szybko wzrosną.

Metoda centralnych zakłóceń
Jest jedną z najbardziej skutecznych form tłumienia fonetyzacji. Polega na wystukiwaniu w trakcie wzrokowego czytania tekstu stałego rytmu. W rezultacie w mózgowym centrum analizatora mowy kierującym fonetyzacją powstaje zakłócenie, w następstwie którego zostaje ona stłumiona. Wzory rytmów:
Takty
pierwszy
drugi
trzeci
czwarty
Uderzenia
1 – 2
3 – 4
5
6

Takty
pierwszy
drugi
trzeci
czwarty
piąty
szósty
Uderzenia
1 – 2
3 – 4
5
6
7
8

Po długotrwałym ćwiczeniu nawyk czytania bez fonetyzacji zakorzenia się wystarczająco silnie i funkcjonuje dalej bez potrzeby wybijania rytmu. W początkowym etapie treningu wystukiwany rytm przeszkadza w uchwyceniu sensu tekstu, jednak z czasem rozumienie poprawia się.

Regresja

Regresja polega na tym, że w trakcie czytania nasze gałki oczne często wracają do przeczytanego tekstu, aby się upewnić, czy dobrze go zrozumieliśmy. Można ją przezwyciężyć! W czasie czytania weźmy sobie wskaźnik, może nim być długopis, ołówek, palec lub kursor. Jeśli mamy problem z podążaniem oczami za wskaźnikiem, pomalujmy jego końcówkę na czerwono. Przesuwamy nim płynnie po tekście, dzięki czemu nie będziemy wracać do przeczytanego tekstu. Co zrobić, aby przezwyciężyć regresję?  Należy pozbyć się lęku, że źle zrozumiemy tekst.

Małe pole widzenia

Nasze pole widzenia składa się z centralnej wizji oraz wizji peryferyjnej, dlatego część tekstu widzimy ostro, a część na obrzeżach kartki jest zamazana. Czytając, wykonujemy skoki ze słowa na słowo. Trzeba poszerzać swoje pole widzenia, aby móc przeczytać linijkę tekstu najwyżej dwoma skokami.
Małe pole widzenia to kolejna z przyczyn trudności szybkiego czytania. Przeważnie nasze oczy wykonują na jednej linijce tekstu od 5-7 skoków, a jeśli poszerzamy pole widzenia ich ilość wynosi od 1-2 skoków.
Najpierw trzeba dowiedzieć się, jakie mamy pole widzenia. Posłuży nam do tego piramida. Ćwiczenie rozpoczynamy od góry, intensywnie wpatrujemy się w kolejne krzyżyki, odczytujemy informacje. Jeśli już widzimy wyrazy rozmazane, oznacza to nasze pole widzenia. Następnie sprawdzamy szerokość pola widzenia. Później można powracać do tego ćwiczenia. A oto ta piramida:
zaufanie
+
delikatesy
+
gazo dynamika
+
księgoznawstwo
+
reguły deklamacji
+
jednostka deklamacji
+
jednostka taktyczna
+
geografia ekonomiczna
+
immunitet dyplomatyczny
+
elektrodynamika kwantów
+
właściciel środków produkcji
+
urzędowy spis przedsiębiorstw
+
człowiek zrobiony przez siebie
+
odznaczona orderem maltańskim
+
lecznicza lampa służąca do naświetleń

Metody  poszerzania pola widzenia

1.Jedną z nich poznacie, oglądając filmik http://www.youtube.com/watch?v=OHnAzhysDuY&feature=player_embedded

2. Następna metoda to tzw. Tablice Schulta. Ćwiczenie to polega na tym, aby w jak najszybszym czasie wyszukać w kolejności liczby z danej tablicy. Jak korzystać z tych tablic? Należy umieścić wzrok na samym środku tablicy, odczytywać liczby, wykonując tylko pionowe (nie poziome !) ruchy oczami. Nie wolno też ruszać głową. Oto przykład takiej tablicy:

Mapa myśli- Wojtek Piechowiak, Zdjęcie- Weronika Gliga
Mapa myśli- Wojtek Piechowiak, Zdjęcie- Weronika Gliga

Metody czytania

Czytanie selektywne  (wybiórcze)

Ten typ czytania przydaje nam się, gdy chcemy znaleźć w danym tekście konkretne informacje. Stosowanie selektywnych metod czytania pozwala na zwiększenie prędkości czytania. Są trzy stopnie czytania selektywnego:
1. Pobieżne przejrzenie tekstu.
2. Dokładne zapoznanie się z tekstem.
3. Przeglądanie przeczytanego tekstu w celu utrwalenia.

Czytanie selektywne powinno się odbywać według określonego schematu:
  • tytuł książki- co możemy wywnioskować na jego podstawie
  • co wiemy o autorze- jaki ma dorobek literacki lub naukowy
  • wnioski- z wstępu lub podsumowania
  • spis treści- co możemy znaleźć w książce
  • ocena- nasze spostrzeżenia
  • tematy przewodnie poszczególnych fragmentów tekstu, ich słowa kluczowe
Czytanie efektywne

Przed czytaniem efektywnym (dla konkretnych informacji) powinniśmy wyznaczyć sobie cele. Pomogą nam w tym pytania, które możecie przeczytać w poniższym pliku
W tym rodzaju czytania nastawiamy się na zrozumienie tekstu, dokładną jego analizę oraz na zapamiętaniu najistotniejszych informacji z niego. Najpierw musimy przejrzeć książkę, potem wybrać najistotniejsze informacje, podzielić je na sekcje (3-4 strony tekstu spinamy spinaczem). Następnie czytamy i wnioskujemy. Wszystkie wnioski, słowa - klucze najlepiej notować w formie map myśli. (O tym przeczytacie w innej części naszego poradnika).

Czytanie akapitowe

Akapit to wyodrębniona graficznie jednostka dłuższego tekstu stanowiąca pewną całość treściową (myślową). Świadomość, co w którym akapicie tekstu możemy znaleźć, bardzo ułatwi nam uczenie się.

Na ogół wyróżniamy trzy rodzaje akapitów:
- akapit wyjaśniający (na początku tekstu) - zdanie informujące o tym, o czym będzie tekst. Środek to szczegółowe informacje, a zdania końcowe to konkluzja;
- akapit opisujący- w pewnym sensie ozdobnik, w czytaniu selektywnym mało ważny;
- akapit łączący- podsumowuje to, co było wcześniej napisane, przeważnie zawiera słowo-klucz.
Istotę tego rodzaju czytania oddaje cytat

“Od dawna wszystkim piszącym wiadomo, że istnieją słowa-klucze. Przeczytanie ich, czy posłyszenie otwiera całą kaskadę przeżyć.”
Jarosław Iwaszkiewicz, Sny

Bibliografia
Pozycje zwarte
1.      Gudzowski Z., “Czytam -Pamiętam -Tworzę. Kurs szybkiego czytania, doskonalenia zdolności twórczych i technik pamięciowych.”. ARKA, Poznań 2001.
Źródła internetowe
1.      Arcsin (2002). „Małe pole widzenia”. http://www.kazdymozezostacgeniuszem.org/pole_widzenia.php  [14 maja 2011]
2.      Dunowski K. (2010). „Inteligentne czytanie, czyli jak czytać efektywnie”. http://fitnessmozgu.pl/czytanie/inteligentne-czytanie-czyli-jak-czytac-efektywnie                   [15 maja 2011]
3.      KamilkazeBot (2010). „Regresja (czytanie)”. http://pl.wikipedia.org/wiki/Regresja_%28czytanie%29  [9 maja 2011]
4.      Korolkiewicz L. (2003). „Zasady efektywnego czytania”.                                            http://www.l-earn.net/index.php?id=317  [15 maja 2011]
5.      Nodethirtythree. „Fonetyzacja”. http://www.szybkieczytanie.info/fonetyzacja.php                  
[7 maja 2011]                                 
6.      Nodethirtythree. „Regresja”. http://www.szybkieczytanie.info/regresja.php     [9 maja 2011]
7.      Trendowicz M. (2009), „Selektywne techniki czytania”. http://szkola.wp.pl/kat,108802,title,Selektywne-techniki-czytania,wid,11010721,page,2,wiadomosc.html?ticaid=1c4ee&_ticrsn=3 . [15 maja 2011]


Weronika Gliga :)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz